13 May 2013

I am a piece of KMNS

 
Assalamualaikum :)
 
 
Hai dunia.. first time tak tidur lepas subuh sejak sejak bertapa kat rumah ni. muehehehehe..
 
First of all, i would like to congrate for those who are going to be a part of matriculation, tak kisahlah matrik mana pun, kat mana mana pun sama je perginya. Just be grateful for being chosen , walaupun korang tak berapa berminat sangat, terpaksa sebab tak ada pilihan atau UPU tak lepas, dipaksa oleh ibu, bapa, kakak, abang, adik ataupun memang nawaitu korang dari kecik nak masuk matrik...tadah tangan, bersyukur dan redha yang belajar di matrikulasi dah tertulis dalam perjalanan hidup korang. As well as me, pada mulanya mengharap pada UPU, pandang sebelah mata pada matrik dan at last tak dapat mana mana. Nak tak nak, ke matrik juga akhirnya. So, konklusinya sebelum keputusan UPU keluar, jangan berangan nak bagi lambaian penuh kebencian pada matrik okay. For those yang tak dapat matrik, its okay..fikir hikmahnya yang mana kat mana mana pun kita menuntut ilmu, rezeki itu sentiasa ada. Janganlah frust sangat sampai tak nak keluar bilik nak jugak matrik, nak jugak! (hentak kaki) Macam apa yang aku cakap tadi, ada hikmahnya..mane tau korang tak boleh survive kat sana ke kan.. Apa pun yang korang dapat..jangan jemu sebut Alhamdulillah.
 
Kenapa aku pandang sebelah mata pada matrik pada mulanya? Honestly, zaman sekolah dulu bila sebut pasal matrik aku dapat rasakan betapa gahnya dapat masuk ke matrik ni. Aiyelah, orang kata kalau tak kuat asas, jangan harap nak berjaya kat matrik tu. Elak kena tendang je. Eah nak cerita ni, masa kecik bila dengar perkataan " kena tendang dari kolej" , automatik akan terbayang cikgu disiplin tendang b****t student yang tak berjaya..LOL sengalnya lah aku ni. HUHU. Okay, lets back to the point. Aku rasa macam tipis je harapan nak dapat matrik ni. Pada aku, Eah memang perbandingan melampau la kalau nak dibandingkan dengan ipt lain.Kalau dengar sedare ataupun senior yang dapat matrik, fuyoooh terenya! Walhal, banyak lagi ipt yang hebat hebat, asasi, form 6 pun tak kurang hebatnya, poly2 or kolej kolej swasta. Alah dalam dunia serba modenisasi ni, semua ipt bersaing untuk hasilkan produk yang berkualiti. So, kat mana mana pun semuanya hebat. Takut sangat nak masuk matrik ni. Yelah, aku tak berapa pandai, rajin pun tidok.. cuma sedikit kelebihan yang Allah bagi pinjam..tu pun tak gunakan dengan betul. kan Husna? Yang sebenarnya, maksud aku pandang sebelah mata pada matrik bukanlah nak memperlekehkan.. tapi lebih kepada takut, gerun dan tak yakin dengan kemampuan aku nak hidup dalam dunia matrik. How can i "memperlekehkan" matriculation? I am a part of it..erm..
 
Still remember the moment when i first got chosen. Malam sebelum kelulusan kemasukan matrik keluar, aku memang tak boleh tidur. Mengharap but then takut nak menghadapi cabaran. Alhamdulillah.. dapat. Hepi la gile ke tak hepi. Jelas sangat betapa gembiranya family aku sebab i am the one and only yang teruskan belajar sains dan being the first and last yang masuk matrik. Yang pelik aku dapat kat matrik yang aku tak mohon dalam ketiga tiga pilihan. Nampak tak dia letak aku random je.. haishh.. Lagi sekali bersyukur sebab ramai geng aku yang dapat sana juga. At least tak delah aku menganga sorang sorang. And i'm so glad after hearing quantity of JOHOREAN is number 2 in Negeri Sembilan Matriculation College..hoyeahh !
 
First time menjejakkan kami kat bumi Kuala Pilah, agak teruja sebab sejarah hidup aku tak pernah belajar luar dari kepompong Kluang..haha. Bahasa senang, jakun lah. Dalam masa yang sama, tak sangka aku akan digelar pelajar matrikulasi yang aku rasa macam label tu sangat mahal. First time juga aku uruskan pendaftaran sendiri, usaha sendiri, cari bilik sendiri..macam macam lagilah. Ingat lagi, waktu habis pendaftaran..parents nak balik.. tipu la tak sedih. Tapi yang magiknya, not even a tears dropping out.. entahlah. Tiba tiba dapat kekuatan, chill lah ramai kot geng kat sini lagipun bestfriend sebelah bilik je. Ayah siap pesan, kalau nak nangis , nangis sekarang..jangan nangis kat belakang mak, ayah.. no lah..! i am strong enough.  
 
Keterujaan sampai ke tahap 6/10 bila berjumpa dengan kawankawan yang tak pernah kenal, tak terfikir nak kenal, berlainan negeri, loghat dan perangai. Alhamdulillah..my class used to adapt each other very well and fast. Bila semua naik tocang, true colours sume terbongkar..kay fine.. itu lagi better dari menyorokkan identiti masing2 kan.. seronok sangat berpeluang bina ukhuwah dengan mereka yang pelik..hihi.
 
Biasalah..life kat matrik rugi kalau tak rasa macam mana sakitnya jatuh, dipandang negatif,susahnya nak bangkit dari jatuh.. dan sebagainya. Sebenarnya pengalaman yang macam tulah yang mematangkan kita. Aku mengaku, hidup dekat matrik..ajar aku macam2 perkara. Do not too depending to others. Appreciate your friends. Think and act wisely.. yang penting.. tidak ada istilah malas dalam kamus hidup pelajar matrik echewah. Aku pernah jatuh banyak kali, bukan jatuh longkang , jatuh tangga pernah lah. tapi jatuh yang lagi sakit dari jatuh2 yang lain. Menangis , merayu nak keluar matrik..tak tahan asyik kena belajar..kene marah, kelas jee memanjang.. asyik gagal kuiz. Penat. Walaupun aku rasa macam down gila babeng, tapi aku belajar untuk bangkit sikit demi sikit. Dan akhirnya aku bertahan sampailah ke penghujung sem. I never thought it.
 
Dear matriculation, to be honest i am so glad, grateful to be a piece of you. Aku sendiri pun tak sangka aku dapat habiskan matrik ni. I just hope result PSPM 2 ni. lebih better daripada exam2 sebelum ..dan dapat janjikan aku masuk ke Uni yang baik dan jamin masa depan aku inshaAllah.. :) Dear readers, jangan pernah berhenti doakan husna kay..
 
oh sebelum terlupa, next entry aku akan cerita serba sedikit mengenai proses nak mendaftar and so on yang para junior sibuk bertanya.. nanti kak una cerita kay.. 'kak una ' kemain.. dats it.
 
lotsoflove~husna
 



No comments:

Post a Comment