16 Apr 2012

There's A Friend

Assalamualaikum.

Sekarang ni zaman millenium. Setakat nak buat kawan , memang tak de hal lah. Facebook ada, Twitter ada dan macam macam lagi medium yang wujud , memudahkan kita mencari kawan atau recall balik kawan kawan lama yang dah terpisah. Kletak kletuk keyboard..dah dapat kawan. Mudahnya. Semudah ABC =)
Tak percaya? Lihat Facebook korang. Silap silap dah cecah 4000 orang. Jenguk sikit twitter korang. Berapa ribu folowers? Itulah kawan.. Mungkin ada yang kita kenal. Tapi kawan jugak kan namanya? Hoho

Secara realitinya, kawan yang datang silih berganti. Kita akan dapat lihat pelbagai ragam , pelbagai ideologi , pelbagai budaya dan banyak lagi. Melalui ukhuwah itu , banyak pengalaman mahupun pengetahuan yang kita akan peroleh. We will gain both positives and negatives. Nak tak nak , kita tetap akan lalui. Kerana itu adalah kehidupan.

say it: tenkiu google image

For me personally, sometimes i'm being sick for starting a new friendship. Tetapi sebenarnya, ianya adalah satu situasi yang sangat indah. Start with ' who's your name? ' till having a great conversation , was the best moment is it? Mempunyai perasaan segan untuk memulakan perbualan pada saat permulaan adalah perkara normal yang dilalui oleh semua orang. Chillex lah... : D

Apabila kita sudah bergaul rapat dengan kawan tersebut, kita akan mula berkongsi cerita. Sesetengah orang mungkin malu untuk berkongsi pengalaman mereka dengan kawan kawan, mereka lebih suka share dengan family. Pun boleh , tak de masalah. But the others, maybe have the comfort to share their experience or probs with friends rather than their family. Pun boleh jugak! Tapi, ingat tau. Tak semuanya kita boleh share. Kawan kita tu pun ada life dia sendiri. Kita pula kena tolak ansur jugak. Janganlah asyik kita je yang nak suarakan probs kita pada dia. Kadang kadang kita juga perlu menjadi pendengar untuk kawan kawan kita tu. Tu pun kalau dia nak share lah. Barulah balance ye tak? Kalau kita je yang sibuk noo nak cerita hal kita, tak masal kawan kita tu sesak dan mula cari kawan rapat yang lain. Time tu, bila dah tak rapat mulalah nak update status kat FB, cakap macam itu ini pasal kawan kita tu. Tak baik tau. Cuba fikir balik, mungkin silapnya datang dari kita jugak.

Summing up, without friends, our live is nothing. Betul.! Kadang kadang jatuh bangun kita juga ada kaitan dengan 'kawan'. So, jagalah kawan baik baik dan cari kawan yang boleh bawa kita ke arah yang positif bukan negatif. No no no. Okaylah. Selesai sudah rencana berilmiahku di kala ketiadaan kerja ini. BAIIIII...!!!

No comments:

Post a Comment