16 Jun 2013

Berdandan Berlebihan




 
Assalamualaikum :)
 
Sekadar renungan untuk diri ini, rakan rakan pembaca dan seluruh muslimah. Moga kita terlindung daripada tabarruj dalam memodenisasikan gaya hijab. I just newly know the islamic quote of "tabarruj". Cetek sungguh ilmu yang kita ada. Allahuakbar. Sebenarnya petikan ini diambil daripada salah seorang FaceBook User. Terdetik dalam hati, muslimah (termasuk diri ini) terkadang lupa pada dasar sebenar berhijab . Syukran. Moga Allah titipkan pahala berlipat kali ganda buat tuan punya ayat.

 Tabarruj adalah berdandan atau bersolek dengan tidak seperti biasanya. Misalnya, memakai bedak dengan tebal, eye shadow, lipstik dengan warna menjolok dan sebagainya. Sebab, tindakan-tindakan seperti ini termasuk dalam

kategori tabarruj secara definitif. Imam Bukhari menyatakan, bahwa tabarruj adalah tindakan seorang wanita yang menampakkan kecantikannya kepada orang lain.”

Larangan tersebut juga telah disebutkan dalam al-Quran. Allah swt berfirman;

Janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.”[Al-Nuur:31]




Pada dasarnya, Islam telah melarang wanita melakukan tabarruj (menampakkan perhiasannya). Dengan kata lain, tabarruj adalah hukum lain yang berbeza dengan hukum menutup aurat dan hukum wanita mengenakan tudung dan jilbab.Wanita yang mengenakan pakaian tipis, atau memakai busana ketat dan merangsang termasuk dalam kategori tabarruj.

Nabi saw bersabda:
“Ada dua golongan manusia yang menjadi penghuni neraka, yang sebelumnya aku tidak pernah melihatnya; yakni, sekelompok orang yang memiliki cambuk seperti seekor sapi yang digunakan untuk menyakiti umat manusia; dan wanita yang membuka auratnya dan berpakaian tipis merangsang berlenggak-lenggok dan berlagak. Mereka tidak akan dapat masuk surga dan mencium baunya. Padahal, bau surga dapat tercium dari jarak sekian-sekian.” [HR. Imam Muslim]

Tidak lain yang diminta melainkan kita dijauhkan daripada sifat sifat seperti ini. Memakai hijab adalah tuntutan ISLAM . Tidak salah untuk kita menggayakannya jika selesa berkeadaan sebegitu tetapi hendaklah berciri cirikan seperti yang dituntut. Love ourself and protect our iman :)


thanks google image :)

2 comments: