18 Feb 2014

Tobat Aku Tobat


TOBAAAAAAAAAT AKU TOBAAAAAT!!!

First of all, entry ini tidak berniat untuk menjatuhkan mana-mana syarikat skincare. Sekadar menyatakan hak saya sebagai pengguna. Amende? Aku pengerusi kelab pengguna arr zaman sekolah dulu.


Setelah berfikir panjang dan kembali waras, rasa macam nak reedit entry semalam. Well, semalam tengah gila . Maka entry pun langsung tak chill tak remajalah kite.

Baru- baru ni aku dengan kawan-kawan ada guna satu produk yang boleh cerahkan muka tak sampai sebulan. Dalam masa dua minggu dah boleh lihat keberhasilannya. Kulit muka aku sebelum ni memang takde masalah sangat. 6 tahun berjemur kawad kaki pun Alhamdulillah aku takde belang sana sini kat muka. Takat jerawat tu, it’s a common thing la sebagai seorang remaja yang normal. Sebelum ni memang tak amik port pasal apa-apa jelah produk kecantikan sebab memang dah natural beauty kan? ( HEKELEH KO!!)  Lagi-lagi produk kecantikan sekarang bersepah. For me, jenama-jenama yang tak fofuler tu diragui keberkesanannya. Some part of those product akan buatkan muka kita menggelupas teruk, merah , panas . Beli jelah yang dah komersial kat pasaran tu.

But then, bila dah start bermaustautin kat Terengganu Darul Iman ni kulit jadi sunburn dan gelap . Yelah , sebab laut betul-betul kat belakang hostel. Balik Kluang semua orang rajin sangat tegur kenapa aku gelap, sape tak melatah kan? Best part, makcik aku suruh guna AuraWhite. SENTAP NOKK!

Alah, for me those things like bedak tanaka , WonderGlow and AuraWhite itself... dah ambassador dia memang cantik hot meletop sebab tu meleTOP.

Satu hari tu, salah sorang dari kawan-kawan aku nampak lain sangat. I mean, before this dia ada konflik dengan kulit dia and she turn out so white, so clean and kitorang semua jeles lantas bertanyakan rahsia kejelitaan beliau. So, she promote Collagen ni pada kitorang dah alang-alang kitorang rata-rata tengah sunburn. Yang kelakar, kot aku dulu yek yek tak suka produk macam gini, terus je keluar duit mintak tolong dia belikan. Maka, aku start penggunaan produk ini pada akhir bulan Disember lepas.

After two weeks, memang nampaklah perubahan dia. I’m turning out into a beautifully princesss hahahahahahaha . Okay perasan. Muka memang bersih dan cerah dari sebelumnya. How fast kan? Aku teruja giler , balik cuti sem makin kembang hidung aku semua memuji muka aku flawless. NGEK PEREMPUAN MANA TAK SUKA KENA PUJI CENGGINI ......!!!! Sah masa tu riak, takbur, berlagak. =,=’

No need to use any foundation , mekap boleh tolak tepi dari meja arr wa cakap sama lu. I thought that the product was so into my kulit  sbb tu hasil dia cepat.

TAPI!!!

Semalam dapat berita buruk, di kongsi oleh kakak aku sendiri berkenaan produk yang aku guna ni. Sejauh mana sahihnya wallahuaalam tapi sebelum yang tak diingini berlaku eloklah aku stop. Aku dapat tau yang kandungan produk ni sangaaaaat tak baik. Diulangi sangaaaaaat tak baik. Krim dia mengandungi mercury yang kita sah sah tau bahaya dan byk side effect dia. Itu sebablah dia mampu cerahkan dalam masa yang singkat.  
 
Okay, kat bawah ni merupakan kesan daripada penggunaan skincare berunsurkan merkuri :
1 Kanser (Kanser kulit,kanser payudara,kanser payudara)
2 Meningkatkan potensi untuk dapat penyakit hilang ingatan(nama sendiri pun xingat kang)

3 Kegagalan buah pinggang untuk berfungsi(mercuri menyerap masuk ke dlm kulit then masuk ke dalam darah bawak ke buah pinggang ,berkumpul kat situ..habis rosak buah pinggang ).Lagi satu bau air kencing kuat cam bau logam adalah salah satu tanda wujudnya mercury dlm badan kite.

4. Parkinson(penyakit saraf).

 
Well, aku redho jelah lepas baca benda ni. Salah sendiri.
 
Ini pulak ciri-ciri skincare yang ada mercury
 
1) Melekit-lekit.
    Sapu kat muka pun bkn main susah nak ratakan. Haa krim malam dia memang melekit-lekit.   Nyampah aku nak guna.

2) Tidak Homogen.
    Kalau kita biarkan krim tu,akan nampak lapisan minyak terpisah dari lapisan yg padat.

3) Kulit putih segera.

  Dalam seminggu pakai memang dah nampak kesannya. Tobaaaaaat

4) Tiada langsung jerawat nak tumbuh.

    Part ni tak ada dalam situasi aku. Jerawat happy je tumbuh. Kalau jerawat tak tumbuh tu sebenarnya adalah disebabkan protein dan melamin dalam kulit telah rosak  dan kulit tidak dapat dilindungi dari sinar uv.
  
5) Bau logam.

  Merkuri ialah logam berat yg berbentuk cecair.So bau logam bau dia kuat menyengat,kalau wangi pun maybe dia dah dicampur dgn parfum(pewangi).

6) Warna kebiasaanya berwarna putih-kuning.

    Based on collagen yg aku pakai, krim siang dia warna kuning manakala krim malam warna putih. Tapi katanya tak semua produk macam tu ada collagen. Google sendiri. Well, google is everybodies bestfriends.

7) Berkilau blink2.

  Tekstur kosmetik yg ada mercury ni berkilau2, kilat2 sikit. Lepas pakai memang arr Nampak berkilau kilau .

8) Bila stop pakai,bintik2 tumbuh kat muka,gatal2.

  Lama2 kulit jadi kehitaman dan kusam lebih teruk daripada sebelumnya. Wallahua'alam. Mohon dijauhkan

9) Kulit sensitif dengan matahari.

   Kena matahari kejap je pun dah merah dan rasa terbakar. Ermm, personally muka aku memang dari dulu kena matahari memang jd merah sbb kulit asal memang putih. Tak tipu. Part terbakar tu, harap2 tiadalah hendaknya

Okay yang kat atas ni semua dapat dari pinkylaptop.blogspot.com.

Kita tengok pulak apa kandungan lain yang digunakan sama dalam skincare ni.


1) MIDAZOLIDINYL UREA AND DIAZOLIDINYL UREA

Ini adalah kandungan yang paling umum digunakan untuk bahan pengawet setelah parabens. Bahan utamanya adalah formaldehida, yang dikenal untuk mengawetkan mayat, dan sangat berbahaya bagi kesehatan manusia. Dapat menyebabkan dermatitis (radang kulit), luka bakar, inflamasi, dan pengeluaran air mata. 

2) METHYL AND PROPYL AND BUTYL AND ETHYL PARABEN (Kandungan dalam Krim)

Digunakan sebagai penghambat pertumbuhan bakteri dan untuk memperpanjang batas waktu kadaluarsa produk. Meskipun diketahui beracun, namun kandungan ini masih banyak digunakan. Efek yang mungkin terjadi adalah timbul banyak reaksi alergi dan ruam kulit. 


3) PETROLATUM

Hindari petrolatum atau parfum berbahan petrolatum, karena ini merupakan sebuah byproduct dari produksi minyak bumi atau bensin.
 


4) PROPYLENE GLYCOL

Idealnya, ini adalah gliserin sayuran yang dicampur dengan alkohol yang terbuat dari gandum. Propylene Glycol ditemukan pada beberapa produk kosmetik dan pembersih wajah. Zat ini dapat menyebabkan kemerahan pada kulit dan dermatitis kontak. Bahkan penelitian terakhir menunjukan bahwa zat ini juga dapat merusak ginjal dan hati. 


5) PVP/VA COPOLYMER

Zat kimia yang hasil keluaran minyak bumi ini digunakan pada produk hairspray dan kosmetik lainnya. Dianggap dapat beracun, karena partikel-partikelnya dapat menyebabkan masuknya benda asing pada paru-paru orang sensitif. 


6) STEARALKONIUM CHLORIDE

Stearalkonium klorida dikembangkan oleh industri kain sebagai pelembut kain. Namun, zat kimia ini juga terkandung dalam kondisioner dan krim rambut. Bahan ini dapat menyebabkan reaksi alergi.
 


7) SODIUM LAURYL SULFATE (SLS)

Zat sintetis ini biasanya digunakan pada produk sampo untuk membersihkan dan menciptakan banyak busa. Efek yang ditimbulkan zat ini adalah iritasi pada mata, ruam kulit, rambut rontok, ketombe pada kulit kepala dan reaksi alergi. Sering kali kandungan zat ini disamarkan dalam pseudo-kosmetik alami dengan penjelasan dalam tanda kurung “berasal dari kelapa.” 


8) SYNTHETIC COLORS

Bahan sintetis warna diyakini sebagai penyebab kanker. Jika dalam produk kosmetik tertera kandungan ini, jangan sekali-kali menggunakannya. 


9) SYNTHETIC FRAGRANCES

Wewangian sintetis yang digunakan dalam produk kosmetik mengandung sebanyak 200 zat kimia berbahaya. Bila Anda menggunakan produk wangi maka semua bahan kimia berbahaya bisa diserap dalam aliran darah melalui kulit. Bahan kimia ini dapat mengakibatkan efek samping seperti sakit kepala, pusing, ruam, hiper-pigmentasi, kekerasan batuk, muntah dan iritasi kulit. 


10) TRIETHANOLAMINE (Kandungan dalam krim)

Sering digunakan dalam kosmetik untuk mengatur PH dan sebagai dasar bagi banyak produk pembersih. TRIETHANOLAMINE dapat menyebabkan reaksi alergi, termasuk masalah mata dan kekeringan pada rambut dan kulit. Bisa beracun jika diserap ke dalam tubuh dalam jangka waktu yang panjang.



Taken from blog http://knnessa.blogspot.com/2014/02/awas-aku-dah-buang-set-collagen-plus.html

Bila dijenguk jenguk balik, kandungan kimia yang digunakan tu aku ada belajar dalam biochemistry sem lepas. Inilah rupanya kesan ilmu kalau tak dimanfaatkan, peritnya nak terima huhuuu T_T

Seriously, berita ni siap mengacau ngacau aku time solat semalam. Apa-apa pun yang jadi nanti, aku redho jelah dah diri sendiri yang carik pasal. Agak ramai jugak kawan-kawan dah start pakai skincare ni sebab perubahan dia yang cepat, pantas , tangkas tu. Gelojoh lah senang cerita. Menyesal sekarang pun tak guna. Sepatutnya kita buat research dulu . Tobat aku tobat dah tak nak beli produk skincare yang merepek repek lagi. Buat masa ni aku stop pakai apa-apa dulu. Padanlah muka aku flawless sangat siap licin dia macam berkilat ngat arrr..



Okay kawan-kawan, peribahasa yang kita dapat hari ni ialah SESAL DAHULU PENDAPATAN SESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA.

Biarlah muka tak cantik tak putih tak bersih, tapi hati kita putih bersih sesuci lebaran

 
 
-Peace be upon you-

No comments:

Post a Comment